آداب ازدواج و احکام خانواده - چتر خدا
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هرگاه دانشمندی را دیدی، به خدمتش درای . [امام علی علیه السلام]

چتر خدا
نویسنده :  یوسف عابدیان
پنجمین مطلب « آداب شیردهی و تربیت فرزند »  

1 . از امام صادق (ع ) نقل است که فرمودند : مدّت شیر خوارگی بیست و یک ماه است و کمتر از آن سِتَم بر کودک است .

2 . امیرالمومنین ( ع ) می فرمایند : بنگرید چه کسی به کودکانتان شیر می دهد که کودک با آثار روانی همان شیر به جوانی میرسد .

3 . پیامبر اکرم ( ص ) می فرمایند : نگذارید زن احمق یا زنی که چشم او ضعیف است به فرزندانتان شیر دهد که شیر اثر وضعی دارد .

4 . امام باقر ( ع ) می فرمایند :  به کودکانتان از شیر زن زیبا و خوشرو بخورانید ، نه شیر زن زشت رو را که شیر ، اثر وضعی دارد .

5 . برای شیر دادن بچه بهتر از هر کس مادر اوست و سزاوار است که مادر برای شیر دادن از شوهر خود مُزد نگیرد . خوب است شوهر مُزد بدهد .

6 . مستحب است دایه ای که برای طفل می گیرند ، دوازده امامی ، دارای عقل و عفّت و صورت نیکو باشد .

7 . مکروه است دایه ای بگیرید که بچّه ای که دارد از زنا به دنیا آمده باشد .

8 . مستحب است از زنها جلوگیری کنند تا هر بچّه ای را شیر ندهند . زیرا ممکن است فراموش شود که به چه کسانی شیر داده اند و بعداً دو نفر مَحرم با یکدیگر ازدواج نمایند .

9 . شایسته است پدر و مادر درباره از شیر گرفتن فرزند با یکدیگر مشورت و رایزنی کنند .

10 . اسلام به والدین توصیه می کند که گریه کودکانشان را تحمّل کنند و آنها را از آن که به خاطر گریه ، کودکان خود را بزنند ، منع می کند . پیامبر اسلام ( ص ) در روایتی فرمودند : به خاطر گریه ، کودکان خود را نزنید . گریه آنها در طول چهار ماه ، شهادت به یگانگی الله است و در چهار ماه دیگر درود بر پیامبر ( ص ) و خاندان او در چهار ماه بعد دعا برای پدر و مادرشان می باشد .

11 . سنّت پیامبر ( ص ) شیر دادن به کودک را تشویق می کند . پیامبر ( ص ) در حدیث شریفی پیرامون اَجر زن شیرده فرمودند : هرگاه زنی کودکی را شیر دهد ، هر مکیدن کودک برابر است با آزاد کردن فرزندی از فرزندان اسماعیل و هرگاه از شیر دادن او فارغ شد ، فرشته ای بزرگوار به پهلوی او می زند و می گوید : کار را از سر گیر که خداوند تو را بخشیده است .

12 . امام صادق ( ع ) به زن شیرده توصیه می کنند که از دو پستان به نوزاد شیر دهد . چرا که شیر یکی از پستان ها به منزله خوراک ( طعام ) و دیگری به منزله آب برای کودک است .

 

 

 اسلام در مورد تربیت کودکان سفارشی دارد که عبارتند از :

  

1 . اسلام ، خیر و خوبی را برای فرزندان توصیه می کند و دستور می دهد که آنها را دوست بدارند و به وعده هایی که به آنها می دهند ، وفا کنند . چرا که در حدیثی از پیامبر ( ص ) آمده است که کودکان گمان می کنند که شما روزیِ آنها را می دهید .

2 . اسلام توصیه می کند که فرزندان خود را ببوسید . مردی نزد پیامبر ( ص ) آمد و عرض کرد : من هرگز فرزندم را نبوسیده ام . وقتی رفت پیامبر ( ص ) فرمودند : این مرد نزد من از اهالی دوزخ است . در حدیثی دیگر از پیامبر ( ص ) نقل شده است : هر کس فرزند خود را ببوسد ، خداوند حسنه ای برای او می نویسد .

3 . اسلام توصیه کرده است که میان کودکان برابری و عدم تَمایُز برقرار کنید . پیامبر ( ص ) مردی را دید که یکی از دو پسرش را می بوسید و دیگری را رها می کند . پس به او فرمودند : آیا میان آن دو برابری برقرار نمی کنی ؟! .

4 . پیامبر ( ص ) درباره حقوق کودکان الگوی جهانیان است . در روایتی آمده است که رسول خدا ( ص ) نماز ظهر را با مردم گُزارد و دو رکعت پایانی را سبک برگزار کرد . وقتی از نماز فارغ شد ، مردم گفتند : آیا در نماز چیزی پیش آمد ؟ فرمودند : چه چیزی ؟ گفتند : دو رکعت پایانی نماز را سبک برگزار کردید ! پیامبر ( ص ) فرمودند : آیا گریه کودک را نشنیدید ؟ .

5 . اسلام برای تربیت سه مرحله مقرّر کرده است و هر مرحله هفت سال است . امام صادق ( ع ) می فرمایند : بچّه هفت سال بازی می کند ، هفت سال علم و قرآن می آموزد و هفت سال حلال و حرام را می آموزد . همچنین فرمودند : بِگذار فرزندت به شش سالگی برسد و سپس هفت سال او را نزد خود نگهدار و چنان که می خواهی او را ادب کن . پس اگر پذیرفت و شایستگی یافت ، چه بهتر ، وگرنه او را رها کن .

6 . در روایتی آمده است اگر پسران شش ساله شدند ، می بایست با یکدیگر در یک لحاف نخوابند . همچنین در روایت دیگر وارد شده است زمانی که پسران و دختران ده ساله شدند ، رختخواب ایشان را باید جدا کنند .

7 . حضرت صادق ( ع ) فرمودند : به فرزندان خود به زودی احادیث را یاد بدهید که مخالفان ایشان را گمراه نکنند .

8 . رسول خدا ( ص ) فرمودند : حقّ فرزند پسر بر پدر آن است که نام نیک برایش تعیین کند و به او قرآن بیاموزد ، او را ختنه کند و به او شنا یاد دهد و اگر فرزندش دختر است ، نام نیک برایش تعیین کند و به او سوره « نور » را یاد دهد ، سوره « یوسف » را به او نیاموزد و او را در بالاخانه ها جا ندهد و او را زود به خانه شوهر فرستد . پس حضرت فرمودند : هر که فرزند خود را فاطمه نامید ، او را دشنام ندهد ، نفرین نکند و کتک نزند .

9 . در حدیثی از امیرالمومنین ( ع ) آمده است : چربی و کثافت دست و صورت اطفال را هر شب ، پیش از خواب بشوئید که شیطان می آید و ایشان را بو می کند و آنها در خواب می ترسند و ملائکه نویسندگان اعمال ، مُتِاَذّی ( اذیت ) می شوند .

10 . از مسائلی که پدر و مادر باید در تربیت فرزندان دقت و رعایت کنند ، یاد دادن ادب ، نظافت و بهداشت است و باید فرزندان را با این مسایل اسلامی بار آورند .

 


دوشنبه 86/11/1 ساعت 7:13 عصر

لیست کل یادداشت های این وبلاگ
ماموریت
[عناوین آرشیوشده]
فهرست
44238 :کل بازدیدها
7 :بازدید امروز
2 :بازدید دیروز
درباره خودم
چتر خدا
یوسف عابدیان
خوش برخورد - مودب - مهربون و ...
حضور و غیاب
لوگوی خودم
چتر خدا
لوگوی دوستان





لینک دوستان
دانستنیها
اشتراک
 
آرشیو
بایگانی
طراح قالب